Przejdź do głównej zawartości

Understanding the Proces of Creation cz.2

Tłumaczenie z "Understanding the Proces of Creation" Książki: African Religion vol.1: ANunian Theolog, s.47-51 napisane przez Dr. Muata Ashy, część 2

Jednoosobowa Najwyższa, Transcendentalna Istota


Pa Neter - Neter Neteru - Nebertcher

Niezamanifestowane królestwo poza czasem i przestrzenią - imienia i formy


Wysocy Bogowie i Boginie objawiający się jako Trójca:

Amun-Ra-Ptah; Ozyrys-Izyda-Horus

Z Transcendentalnego, Absolutnego Ducha powstają Wysocy Bogowie i Boginie. Wszyscy bogowie i boginie Enneady emanowali z najbardziej ukrytego i transcendentalnego królestwa. To królestwo jest źródłem wszystkiego  co było i będzie kiedykolwiek oraz jest siłą utrzymującą, która wspiera i utrzymuje stworzenie w każdym momencie. 

Kiedy Najwyższa Boskość postanowi zakończyć obecny cykl stworzenie, cały kosmos cofa się z powrotem do najbardziej ukrytej sfery. Ten "koniec" cyklu stworzenia jest często nazywany "powodzią" labo "okresem rozpadu". Zatem Przeznaczenie wszystkich istot, emanujących z Najwyższego Bóstwa, jest powrót do źródła całego stworzenia w taki sam sposób w jaki sen powraca z powrotem do świadomości kiedy osoba się budzi. W tym sensie Pierwotny Ocean świadomości jest jak  mentalna substancja indywidualnej ludzkiej istoty. 


Podłoże Stworzenia 

Maat, Hathor i Djehuti nie byli częścią Enneady, ale odegrali ważną rolę w micie Ozyrysa. Jak wspomniano wcześniej, Nethery Enneady to Ra-Atum, Shu, Tefnut, Geb, Nut, Ozyrys, Isis, Set (Seth) i Nephthys. Jak stwierdzono wcześniej Hathor, Djehuti i Maat reprezentują atrybuty Najwyższej Istoty jako samą substancję lub też podłoże, które tworzy kreację. Oznacza to że są to elementy, których zasada twórca wykorzystywana jest w akcie tworzenia. Ta idea  można lepiej zrozumieć dzięki poniższemu porównaniu. Rozważmy bryłę gliny. Glinie można nadać kilka form ale podłożem każdej z tych form jest glina, czy to będzie garnek, talerz, miska, kubek itp. Zawsze pozostanie takie samo gliniane. Skład gliny się nie zmieni. W ten sam sposób Hathor, Maat, i Djehuti reprezentują atrybuty Najwyższej Istoty, które nie zmieniają się niezależnie od formy, jaką przybierają przedmioty w stworzeniu. Dlatego są one stałymi, absolutnymi zasadami w śród wszystkiego co zmienia się, jest chaotyczne, przemijające i zatem iluzoryczne, zarówno w ludzkim doświadczeniu jak i w stworzeniu. Hathor reprezentuje siłę energii duchowej, która napędza cały wszechświat. Bezlitosny porządek i synchronizację planet i gwiazd, jak również porządek wydarzeń, które mają miejsce w życiu każdego człowieka symbolizuje Maat, a światło świadomości, które jest podstawową cechą całego odczuwającego życia jest symbolizowane przez Djehuti. 

Uatchit i Nekhbet reprezentują podwójny aspekt stworzenia, "Dwie Krainy" (Górny Egipt symbolizowany przez roślinę lotosu i Dolny Egipt symbolizowany przez roślinę Papirusu). W sensie mistycznym symbolizują niebo i ziemię, ducha imaterię. Jakkolwiek reprezentują one również substancję energii duchowej znaną jako Aret (Moc Węża, bardziej powszechnie pod nazwą Kundalini. Moc Węża to energia Siły życiowej, która podtrzymuje życie i promuje pragnienie działania w człowieku. Działa poprzez centra duchowej energii i jest symbolizowana trzon który jest przepleciony przez węże w laskach Uatchit i Nekhbet a także w lasce Djehuri. Jedność tych dwóch zasad, które są  przeciwnymi biegunami tej samej energii, jest synonimem Oświecenia i prawdy absolutnej. 

Hetheru (Hathor) reprezentuje energię Siły Życiowej Ra. Ona jest mocą samej Kreacji, ponieważ sama Kreacja jako przejawienie Boskiego Ducha jest spostrzegane jako kobieta, a Dusza Kreacji jako mężczyzna. Djehuti reprezentuje umysł Boga. Reprezentuje wyższe zdolności intelektualne umysłu, kiedy jest zestrojony z Boskością. Djehuti posłaniec Boga. Maat (Ma, Maa, Mayt) reprezentuje sam porządek, który stanowi kreację. Dlatego mówi się że Ra stworzył wszechświat umieszczając Maat w miejscu chaosu. Maat również reprezentuje harmonię Stworzenia ponieważ wyraża się w postaci przeciwieństw. Dlatego nazywa się Maati podwójną boginią. Dodatkową manifestacją Maat można znaleźć w formach Aset i Nebther. Dlatego samo Stworzenie jest Maat. Jest ona matką wszechświata. W związku z tym słowo "ma" pojawiło się w wielu językach na całym świecie w odniesieniu do matki świata. W Antycznym Egipcie Ma albo Mill oznacza matkę. W Indiach mata; w krajach anglojęzycznych jest mother lub mama; w hiszpańskim jest to mama albo madre. W ten sposób zasada uniwersalnej matki weszła do ludzkiego języka. 

Tworzenie bez porządku to chaos. Zastanów się co by się stało gdyby elementy (woda, wiatr, ogień, ziemia) nie istniały zgodnie z ustalonymi zasadami. Co by się stało gdyby woda stała się łatwopalna lub gdyby ziemia stała się gazowa? Co by się stało gdyby prawa grawitacji działały odwrotnie. Nie byłoby spójności ani porządku w fenomenalnym wszechświecie ani nie było by sposobu aby istniało życie. Zatem Maat jest podstawą na której istnieje Kreacja, a Stworzenie jest sposobem w który Boska Istota wyraża Siebie Samą. Dlatego wszystko co utrudnia porządek, regularność i harmonię jest przeciwko Maat, Kreacji i Bogowi. Ruch duchowy i praktyka duchowa są trudne w atmosferze niepokoju, wzburzenia, nieporządku i zamętu. Podobnie wszystko co promuje porządek, pokój, harmonię, prawdę, sprawiedliwość, prawość itp. automatycznie promuje duchowość, boską świadomość, mądrość, i samopoznanie. 


(płaskorzeźba ulgi)

Na płaskorzeźbie, która została wykonana dla Ptolemeusza IV z Edfu, znajduje się obraz Barki Stworzenia, na których przedstawiony jest Król stojący przed barką, z uniesionymi ramionami ofiarując Bogini Maat. Z przodu łodzi znajduje się Heru-p-khart, Dziecko Horus, z cepem. Wewnątrz łodzi są Heru-merti (Horus z dwojgiem oczu oznaczającymi wszechogarniającą Boskość), Maat, Apuat, Shu, Hathor, Djehuti i Net. Za Królem, na poza łodzią, stoją bogowie zmysłów Hu (Smak) i Saa (Dotyk, czucie i rozumienie). Na drugim końcu również na zewnątrz łodzi, stoją bogowie zmysłów Maa (Wzrok) i Setem (Słuch). Hu i Saa byli znani jako nosiciele Oka Horusa. Uważano je również za język i serce Horusa-Ptaha. W ten sposób reprezentują pojazdy, dzięki którym istoty ludzkie mogą  zrozumieć i przyjąć nauki moralnej i duchowej mądrości. 

Rozmieszczenie bogów i bogiń ma ogromne znaczenie ponieważ wskazują na zrozumienie że Neter w samej łodzi są emanacjami Boskości, podczas gdy te na zewnątrz łodzi są efektem lub odbiciem twórczej zasady. Dlatego osoby przebywająca na łodzi mogą być rozumiane jako absolutne atrybuty Boskości, podczas gdy postaci na zewnątrz mogą być rozumiane jako względne przejawy Boskości w czasie i przestrzeni. Tak jak dźwięk, światło i  zapachy są przejawami obiektów, które je projektują, tak zmysły są przejawionymi formami świadomości formy życia która ich używa. Dlatego zmysły są względne, zależne od konkretnego zwierzęcia i poziomu wrażliwości. Nie mają niezależnej egzystencji poza żywymi istotami które je posiadają. Dostarczone przez nie informacje przetwarzane są przez umysł i intelekt. Dlatego są one przedstawione jako znajdujące się poza łodzią. Co więcej, nawet umysł i intelekt są względne. Duchowa wrażliwość i mądrość różnią się w zależności od danej osoby. Zatem tylo Duch jest absolutny. Duch pozostaje ten sam, podczas gdy ciało fizyczne, osobowość, zdolności intelektualne i poziom wrażliwości (zmysłów) są względne, przemijające i zmienne. Umysł, intelekt, zmysły i osobowe-ego człowieka są przemijającymi projekcjami Ducha. 

Tak więc z mistycznego punktu widzenia obraz symbolizuje ludzkie ego, w postaci Króla i jego zmysłów, w akcie pobożnej medytacji nad Boskością, ofiarując Bogu Maat (Neter), w postaci Dziecka Horusa. Zatem życie zgodnie z zasadami Maat i zwrócenie zmysłów i osobistego zainteresowania w kierunku służenia Boskości pozwala na rozwój duchowego ruchu. Saa jest blisko spokrewniona z Djehuti, reprezentując inteligencję lub wyższy intelekt ludzkiej istoty, która zbliża się do kosmicznego umysłu (Djehuti) poprzez oddanie Bogu. Maa (wzrok) jest ściśle związany z Maat jako przejrzystość widzenia, która pozwala żyć zgodnie z porządkiem, sprawiedliwością i prawością i nie ulegać presji egoistycznych pragnień i negatywnych myśli. 

Oprócz zmysłów istnieją jeszcze dwie ważniejsze abstrakcyjne cechy po przez które przejawia się Boskość. To jest Sekhem i Heh. Sekhmet to energia lub też moc, przez którą przejawia się wszechświat. Heh, wraz ze swoim odpowiednikiem Hehet reprezentują wieczność. Są aspektami pierwotnego oceanu, Nu. Tak więc z wieczności emanuje to co doczesne. Wszechświat sam składa się z boskiej, wiecznej esencji, która istnieje zgodnie z prawem i porządkiem (Maat) Boskości (Istoty Najwyższej). Cechy człowieczeństwa (egoizm, umysł i zmysły) wyrastają z Boskiej podstawy czy też podłoża. Są wyrazem Boskości, które uwewnętrznione, pozwalają na samopoznanie i świadomość wieczności, gdy są uzewnętrznione, promują świadomość czasu i przestrzeni (doczesną - egoistyczną). 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Bogini Sekhmet - Psycho-spirytualne doświadczenie Piątej Drogi

  Wstęp i słowo przestrogi Jest istotne na początku powiedzieć, że ta książka, którą teraz trzymasz może mieć ogromny wpływ na ciebie.  Teraz stoisz w progu drzwi. Jesteś wolną istotą i możesz przejść przez drzwi albo i nie, twoja decyzja. Słowa przestrogi które tobie proponuję, aby wesprzeć ciebie w podjęciu decyzji.  Jeśli zdecydujesz się kontynuować, nieuchronnie doświadczysz wszczepienia do twojego mózgu-umysłu-duchowości obrazu który zwany jest Sekhmet. Staniesz się, przynajmniej w pewnym stopniem uczestnikiem arkan Bogini Sekhmet i pracy piątej drogi.  Otwierając się na Sekhmet, otwierasz się na bezpośrednie doświadczenie tego co przez tysiące lat było nazywane niesamowitymi i duchowymi mocami Boskości oraz Magii. W końcu możliwe jest, że zostaniesz poprowadzony do większego horroru niż jest możliwe wypowiedzenie jak również do nieopisanych rozkoszy. Tak jest zawsze jak ktoś "dostanie się w ręce Żywego Boga". Z

Psycho-spirytualne doświadczenie Piątej Drogi cz.3 - Ciało fizyczne AUFU

 AUFU, jak wspomniano, jest "ciałem fizycznym", z jego mięśniami i kośćmi, krwią i narządami wewnętrznymi, układem gruczołów i systemem nerwowym - ciałem które jest opisywane przez anatomów i fizjologów. Samo w sobie jest rzeczą mechaniczną, maszyną która pomimo całego swojego niesamowitego potencjału jest napędzana przez funkcje mechaniczne, instynkt, popędy biologiczne, doznania i ograniczoną liczbę wyuczonych reakcji i zachowań. Jest obsługiwana przez mózg i układ nerwowy i aby istnieć i żyć potrzebuje w minimalnym zakresie funkcji mózgu oraz bardzo małych rozmiarach. To ciało jest "ludzkie" tylko z racji na jego niepotrzebnie duży i jak na to całkiem zbyt skomplikowany mózg - oraz oczywiście z jego powiązaniem z pozostałymi czteroma subtelniejszymi ciałami oraz duszą. AUFU nie posiada świadomości w jakimkolwiek wyższym sensie tego słowa, a jego funkcjonowanie ma znaczenie jedynie tylko dla umysłu KA, który (bez specjalnej reedukacji) błędnie interpretuje je jako